INFORMACJA O MOŻLIWOŚCI ZŁOŻENIA SKARGI/REKLAMACJI
Klient Banku Spółdzielczego w Różanie, zwanego dalej Bankiem, ma możliwość złożenia skargi/reklamacji czyli wystąpienia zawierającego zastrzeżenia dotyczące świadczonych usług lub działalności Banku, a Bank ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji według poniższych zasad:
- W celu umożliwienia Bankowi rzetelnego rozpatrzenia skargi/reklamacji, Klient powinien zgłosić skargę/reklamację niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zaistnieniu okoliczności budzących zastrzeżenia. Do złożonej skargi/reklamacji Klient powinien dołączyć wszelkie dokumenty związane z przedmiotem reklamacji.
- Skarga/reklamacja powinna zawierać istotne dla rozpatrzenia sprawy zastrzeżenia oraz dane adresowe Klienta.
- Klient może złożyć skargę reklamację w formie:
- listownie w formie pisemnej na adres placówki bankowej;
- osobiście w formie pisemnej lub ustnej w placówce bankowej;
- przez pełnomocnika dysponującego pełnomocnictwem udzielonym w zwykłej formie pisemnej, z wyjątkiem reklamacji dotyczących kart płatniczych.
- Skargi/reklamacje przyjmowane są w miejscu ich złożenia tj.: Bank Spółdzielczy w Różanie 06-230 Różan, ul. Wileńska 2, 06-225 Rzewnie 45, 06-231 Młynarze ul. Ostrołęcka 7B.
- Treść skargi/reklamacji pisemnej klienta powinna zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę klienta;
- adres korespondencyjny;
- dokładny opis zdarzenia lub przedmiotu zastrzeżeń klienta;
- oczekiwany przez klienta stan po rozpatrzeniu zastrzeżeń;
- własnoręczny podpis klienta.
- Dodatkowo w celu ułatwienia identyfikacji klienta, formularz skargi może zawierać następujące dane: PESEL, NIP lub REGON.
- Formularz skargowy/reklamacji dostępny jest poniżej:
- formularz reklamacji dla klienta indywidualnego;
- formularz reklamacji dla klienta instytucjonalnego;
- formularz reklamacji zgłaszanej osobiście lub telefonicznie. - Bieg terminu rozpatrzenia skargi/reklamacji rozpoczyna się w dniu jej wpływu do Banku.
- Klient może składać skargę/reklamację przez pełnomocnika dysponującego pełnomocnictwem posiadającym zwykłą formę pisemną, podpisaną zgodnie ze wzorem podpisu złożonym w Banku.
- Skarga/reklamacja przekazana do Banku jest rozpatrywana w sposób zapewniający wydanie niezależnego i obiektywnego rozstrzygnięcia zastrzeżenia w niej zawartego.
- Bank udziela odpowiedzi na skargę/reklamację bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie do 30 dni od daty jej otrzymania. Bank udziela odpowiedzi w formie pisemnej na wskazany przez klienta adres korespondencyjny.
- W przypadku, gdy z uwagi na złożoność sprawy, zachodzi konieczność przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i termin 30-dniowy nie może zostać dotrzymany, Bank przed upływem tego terminu informuje klienta o:
- przyczynie opóźnienia;
- wskazuje okoliczności, które muszą zostać ustalone;
- wskazuje przewidywany termin udzielenia odpowiedzi.
- W przypadku, o którym mowa w pkt.12, termin rozpatrzenia reklamacji/skargi przez Bank i udzielenia odpowiedzi nie może być dłuższy niż 60 dni od daty jej otrzymania.
W przypadku niedotrzymania któregoś z w/w terminów reklamacje uważa się za rozpatrzoną zgodnie z wolą klienta. - Powiadomienie o sposobie rozpatrzenia skargi/reklamacji wysyłane jest do klienta za pośrednictwem poczty z potwierdzeniem odbioru bądź w innej formie uzgodnionej z klientem, przy czym udzielenie odpowiedzi na skargę/reklamację w innej formie możliwe jest tylko w sytuacji, gdy treść tej odpowiedzi nie naraża Banku na postawienie zarzutu o ujawnieniu tajemnicy bankowej osobom nieuprawnionym.
- Bank nie pobiera opłat za przyjęcie i rozpatrzenie skargi/reklamacji.
- Klient ma prawo do złożenia odwołania od decyzji Banku do:
- Wyższych szczebli decyzyjnych Banku, w tym Rady Nadzorczej Banku lub Zebrania Przedstawicieli Banku; Złożenie odwołania jest możliwe:
- listownie w formie pisemnej na adres placówki bankowej;
- osobiście w formie pisemnej w placówce Banku.
Złożenie odwołania jest możliwe w terminie 30 dni od dnia otrzymania od Banku odpowiedzi na złożoną reklamację. Bank rozpatruje odwołanie w terminie 30 dni od dnia wpłynięcia pisma od Klienta. Odpowiedz na odwołanie przesyłana jest do Klienta Banku w formie pisemnej na wskazany przez klienta adres korespondencyjny. - Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego działającego przy Związku Banków Polskich (przysługuje klientowi posiadającemu status konsumenta) w celu pozasądowego rozstrzygnięcia sporu w przypadkach roszczeń określonych w Regulaminie Bankowego Arbitrażu Konsumenckiego dostępnego na stronie internetowej Związku Banków Polskich (www.zbp.pl);
- Sądu polubownego przy Komisji Nadzoru Finansowego;
- Sądu powszechnego w drodze powództwa cywilnego;
- Rzecznika Finansowego w celu rozpatrzenia sprawy lub przeprowadzenia postępowania polubownego (w przypadku klienta będącego osobą fizyczną);
- Miejskich i powiatowych Rzeczników Konsumenta;
- Prezesa Urzędu Ochrony Danych osobowych - w przypadku nieuwzględnienia wniosku o realizację prawa dotyczącego ochrony danych osobowych.
- Wyższych szczebli decyzyjnych Banku, w tym Rady Nadzorczej Banku lub Zebrania Przedstawicieli Banku; Złożenie odwołania jest możliwe:
- Właściwym dla Banku organem nadzoru jest Komisja Nadzoru Finansowego z siedzibą przy Placu Powstańców Warszawy 1, 00-030 Warszawa, adres korespondencyjny Urzędu: Plac Obrońców Warszawy 1, skr. Poczt. 419, 00-950 Warszawa. Klient ma możliwość złożenia skargi na działalność Banku do Komisji Nadzoru Finansowego.